Wednesday, October 10, 2012

Ujian itu satu penilaian




Kadang-kadang kita begitu hairan dengan mereka yang begitu bersungguh dalam jalan dakwah yang penuh dengan mihnah ini.Cabaran-cabaran yang mereka hadapi bukan melemahkan mereka bahkan menjadikan mereka lebih kuat dan terus kuat daripada biasa.

Allah menjadikan musibah atau ujian itu untuk menilai iman para hambanya,semakin kuat ujian tersebut semakin tinggi nilai kasih sayang Allah pada kita.Emas dibakar pada suhu yang sangat tinggi untuk melihat tinggi mana nilai emas tersebut.

Para sahabat generasi agung yang tiada generasi boleh menggantikan mereka begitu sangat mendahagakan ujian daripada Allah.Bagi mereka ujian yang mereka terima itu merupakan satu kebaikan bagi mereka,tapi mereka sangat sedih apabila diri mereka tidak diuji,seolah-olah Allah membiarkan diri mereka begitu sahaja.

Seorang ulama pernah berkata(tak ingat namanya) “tiada kebaikan pada diri seorang hamba tersebut apabila dia tidak didatangi ujian oleh Allah dalam tempoh 40 hari”

Allah itu Maha Penyayang,Dia nak sangat mendengar rintihan atau luahan dari para hambanya meminta pertolongan atau dimudahkan urusan.Sudah pasti manusia tidak mampu memberikan pertolongan kepada kita melainkan hanya Allah sahaja.

Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.” [47:31]

No comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Premium Wordpress Themes